Pfarre / Fara

Ludmannsdorf/Bilčovs

Premiere des Monodramas „Der Herr Karl“ / Premiera melodrame „Der Herr Karl“

Podjetnik in ljubitelj odrske dejavnosti, Robert Hedenik, je tokrat zablestel v brezčasni klasični odrski uprizoritvi besedila avtorjev Carla Merza in Helmuta Qualtingerja.

Der Anpassungskünstler

Am Freitag, dem 10. Februar fand im Pfarrheim die Premiere des einzigartigen Monodramas der Autoren Carl Merz und Helmut Qualtinger statt. Der Laienschauspieler Robert Hedenik hat den einfachen Wiener Kleinbürger grandios dargestellt. Er vermochte die Kleinkariertheit eines gewöhnlichen, stets anpassungsgierigen und skrupellosen Mitläufers hervorragend zu verkörpern. Besonders die Gleichgültigkeit und Selbstgefälligkeit des Protagonisten sind für den Zuschauer an diesem Abend spürbar geworden. In seinen Erinnerungen führte der schlüpfrige Wiener, Egoist und Gesinnungsakrobat die Zuschauer mit seiner schlichten und manchmal deftigen Sprache durch die Zeit der ersten Hälfte des 20. Jahrhunderts, die mit der Ära der krisenanfälligen Ersten Republik beginnt und mit dem Staatsvertrag im Jahre 1955 endet. Durch die kritikscheue und schamlose Auseinandersetzung mit der eigenen Geschichte, mit einer Zeit, „an die man sich nicht gerne erinnert,“ versuchte der Opportunist Karl beim Publikum und bei seiner imaginären Ansprechperson Sympathien zu gewinnen. Der Herr Karl zeigte sich als plumper „Schlawiner“, der in seiner Zeit überall und nirgends dabei gewesen sein soll. Er passte sich in seinem unaufgeregten Leben aalglatt an jede ideologische Veränderung an und protzte gleichzeitig mit seinen oft menschenverachtenden und sexistischen Äußerungen.
Für heutige Ohren scheint der Spießertyp Karl vorerst ein kurioses Exemplar aus der vergangenen Zeit zu sein, jedoch verleiht eine unkritische Auseinandersetzung des Lagerverwalters Karl mit der eigenen Geschichte dem Theaterstück höchste Aktualität. Die Rolle des Opfers und Täters verdichten und vermischen sich, die Vergangenheitsbewältigung scheint eine einzige Gratwanderung zu sein. Die Figur des Wiener Anpassungskünstlers und Antihelden fordert subtil die Gesellschaft und jeden Einzelnen zu einer aufrichtigen Auseinandersetzung mit seiner halbvergangenen Geschichte heraus. Der Text sorgte bereits Anfang der 60. Jahre für Aufsehen, als der Schauspieler Helmut Qualtinger mit seiner Aufführung das unausgereifte Verhältnis Österreichs zu seiner eigenen Geschichte anprangerte.
Die zahlreichen Besucher honorierten Roberts famose schauspielerische Leistung und die Veranstalter, die Pfarre Ludmannsdorf und der Slow. Kulturverein Bilka, freuten sich über den gelungenen Theaterabend, dem noch vier weitere Aufführungen folgen sollten. Die Regie führte bei diesem Stück der Radsberger Aleksander Tollmaier.


///

Prilagodljivec Karl

V petek, 10 februarja, je bila množica obiskovalcev deležna pravega odrskega užitka. Podjetnik in ljubitelj odrske dejavnosti, Robert Hedenik, je pod taktirko režiserja Aleksandra Tollmaierja tokrat zablestel v brezčasni klasični odrski uprizoritvi besedila avtorjev Carla Merza in Helmuta Qualtingerja.
Robert je odlično odigral vlogo gospoda Karla, malomeščana, egoista in oportunista, ki se je znal v vsakem času svojega življenja prilagajati družbenopolitičnim preobratom. Osladen Dunajčan je samozadovoljen, v svojem mišljenju in ravnanju omejen človek. V robatem dunajskem narečju pripoveduje protagonist o svojih življenjskih izkušnjah, nerahločutno in neobzirno opisuje svoje odnose do soljudi in se v vsakem primeru vidi kot žrtev družbenih sprememb. V isti sapi pa neprizadeto in grobo izraža svoje nespoštovanje napram ženskam in drugim političnim, narodnim in družbenim manjšinam. V svojem nekritičnem gledanju na lastno preteklost prilagodljivec Karl stalno lovi ravnotežje med dobrim in zlim. Gledalcu se vsiljuje vprašanje, ali naj vidi dunajskega skladiščnika kot zločinca ali storilca, ki se je vedno znova znal prilagajati družbenim razmeram. Že prva predstava monodrame „Der Herr Karl“ je v začetku 60. let prejšnjega stoletja razburila avstrijske duhove, saj je neusmiljeno razkrila resnični odnos marsikaterih avstrijskih državljanov do svoje polpretekle zgodovine. Karl torej ni samo nenavaden eksemplar iz preteklosti, ki obravnava čas od Prve republike pa tja do dobe okupacije po drugi svetovni vojni, marveč spodbuja sodobno družbo h kritičnemu razmišljanju o polpretekli zgodovini. Prav zaradi tega bo to besedilo vedno aktualno.

Predstava je privabila mnogo ljudi, ki so z bučnim aplavzom nagradili izjemno igralsko spretnost Roberta Hedenika. V naslednjih dneh so se zvrstile še štiri predstave, prireditelja fara Bilčovs ter SPD Bilka pa sta se veselila množičnega obiska. Predstava je bila pravi užitek!